Konserter

KONSERTER

NOV

16.00

QUATTRO: På spaning efter en violinsonat • Mats Widlund, piano, Anders Lagerqvist, violin, Eric Schüldt, ciceron

Den gåtfulle Vinteuil skymtar fram i Marcel Proust’s berömda roman På spaning efter den tid som flytt. Musikerna Mats Widlund piano och Anders Lagerqvist violin ger sin bild av hur denne fiktive kompositörs musik kan ha klingat och med journalisten Eric Schüldt som beledsagare får lyssnaren följa med till en tid som flytt men som ständigt är aktuell. Verk av Camille Saint-Saëns, Richard Wagner, Reynaldo Hahn, Gabriel Fauré och Jean Cras.

Eric Schüldt, journalist med ett alldeles eget tilltal. Med sina radioprogram om tystnadens musik och nu senast i SVT:s vetenskapliga samtalsprogram ”idévärlden” så har han återskapat bilden av hur tiden får ta sin plats och där tanken är lika viktig som någonsin. Hans firade program i P2 har givit honom en särställning bland vårt lands kulturjournalister.

Mats Widlund är professor i piano vid kungliga musikhögskolan och en utav landets mest erfarna och firade kammarmusiker bland annat i den högt ansedda ensemblen ”Trio Mats”. På meritlistan finns ett stort antal hyllade skivinspelningar inte minst av verk från vårt lands stora tonsättare Wilhelm Stenhammar, Gunnar de Frumerie och Hilding Rosenberg

Anders Lagerqvist, violin, konstnärlig ledare för den banbrytande serien ”musik på Udden” i samarbete med prins Eugens Waldemarsudde. Han är ofta engagerad på svenska konsertscener och festivaler, säsongen 2018-19 väntar även konserter i Holland, Frankrike och Israel. Ständigt närvarande i Anders projekt är kulturella mervärden och konserter varvat med konst och poesi har blivit hans signum.

----------------------------------------------------------------------------------

Entré: Ordinarie 195 kr. Medlem i Hässleholms Konsertförening 170 kr. Abonnemangspris för alla fyra konserter i konsertserien QUATTRO 650 kr, medlem i Hässleholms Konsertförening 550 kr. Rabatterade biljetter förköp endast Biljettkassan Hässleholm Kulturhus.

Pris 170 - 195SEK

Arrangörer

Kultur Hässleholm

Hässleholms Konsertförening

Plats Röda salongen

Längd 1 timme

© Copyright. All Rights Reserved.